Dům hudby Plzeň



  • Kde jsem:

PODROBNOSTI ABONENTNÍHO KONCERTU

Clarinet factory – multižánrový klarinetový kvartet

13. 5. 2015, 19:30 hod

Dům hudby, sál Antonína Dvořáka, Husova 30, Plzeň.

HUDBA Z TICHA

Multižánrový soubor Clarinet Factory čerpá ve sve inspiraci z nejrůznějších žánrů, ale také z odkazu klasické hudby a jejích velikánů, z duchovní tradice této hudby.  V dnešním programu se snoubi duchovní rozměr s přesahem do žánrů, jakymi jsou třeba minimalismus, lidová a etnická hudba. Hudebníci pronikají do soudobých směrů, jak z oblasti vážné hudby, tak jazzu nebo jiných neklasických hudebnich odvětví.

Clarinet Factory - Dobrá meditace

 

Kvarteto vynikajících klarinetových hráčů, oceňované mezinárodním publikem i kritikou, patří už dvacet let k unikátním tuzemským formacím. Pohybuje se na hudebním pomezí mezi soudobou i klasickou vážnou hudbou, jazzem, world music, elektronikou a multižánrovými projekty.

„Představte si hudební dílnu nebo laboratoř, do níž vám dodají trochu klarinetového umění, klasické hudební vzdělání, trochu world music, jazzu a dejme tomu i minimalismu. Vy dodáte chuť improvizovat, nakoupíte nejmodernější elektroniku a technologie, pozvete zajímavé hosty a začnete zkoumat, tvořit a hlavně komunikovat s posluchači. Z prostředí, jež vytvoříte, pak vzejde svébytný žánr, jenž může mít leccos společného se zavedeným termínem crossover, ale ještě svobodněji se dá vyjádřit jako ‚hudba bez hranic,‘“ vysvětlují členové Clarinet Factory svůj mimořádně zajímavý hudební koncept.

O vysokém mezinárodním renomé skupiny svědčí vítězství v prestižní americké soutěži International Songwritting Competition, pravidelné uvádění jejich skladeb v pořadech londýnské BBC i pozvání od Bobby McFerrina ke společnému vystoupení.

Clarinet Factory skládají také hudbu pro filmy, divadelní a baletní představení a úzce spolupracují s perkusistou Alanem Vitoušem, zpěvačkami Lenkou Dusilovou, Ivou Bittovou a Janou Koubkovou nebo s výtvarníkem a performerem Petrem Niklem.

V letošním roce mají za sebou již úspěšné turné v Izaraeli, nahrávání hudby k tanečnímu představení Sniperʹs Lake pro soubor Spitfire Company, a řadu koncertů a představení na festivalech v České republice.V průběhu roku se Clarinet Factory chystají několikrát na Britské ostrovy, do Polska, Dánska, španělska a Itálie. Sezónu završí listopadovým koncertem v londýnském kulturním stánku St. John’s Hackney


Každý koncert Clarinet Factory má zcela originální podobu a zvuková, obrazová dramaturgie vychází z daného prostředí. V Plzni se ansámbl rozhodl představit společně s vizuálním umělcem Jindřichem Traplem. V projektu Dobrá meditace, jenž byl vytvořen pro Dům hudby a plzeňské publikum, se hudba spojí s live projekcemi. Jindřich Trapl bude obraz tvořit z připravených materiálů přímo v reálném čase koncertu a bude reagovat  na rytmické, dynamické a výškové impulsy hudebních nástrojů.  obraz se ale zároveň stane inspirací pro Clarinet Factory při improvizaci a vzniku hudby.

Skladby Clarinet Factory často vychází ze společných improvizací, ze  vzájemného duševního souznění. Bohatstvi zvuků, i takových, které by posluchač od klarinetů nečekal, imitace jiných  nástrojů,  využití zpěvu a lidského hlasu, a hra bez not - to jsou neodmyslitelné znaky, jež soubor Clarinet Factory charakterizují.

Ve skladbach jako B-A-C-H, Out of Home, nebo Vltava se čtyři (nejen) klarinetisté nechali inspirovat velikány hudebni minulosti.  Startrack nebo Arround a point jsou naopak zvukovymi abstrakcemi, častečně improvizovanými a vždy reagujícími na atmosféru daného koncertního prostoru a odezvu publika. Zcela jinou kapitolu tvoři písně. Hoří pole lán je emotivní inspirací sahající k dávným kořenum hudby, LʹAmour prostě sděluje ve svém francouzskem textu potřebu lidské lásky, Hikari připomíná vzdálené světy.

Zcela specifickou součástíi koncertů souboru Clarinet Factory je důraz na práci s publikem. To se již tradičně zapojuje do spoluvytváření skladeb.

 

bio:

Počátky čtyřčlenného hudebního tělesa Clarinet Factory, které letos slaví dvacet let na scéně, se váží k době studií všech členů na pražském AMU. Tehdy - ještě pod názvem České klarinetové kvarteto - byla doménou čtveřice Jindřich Pavliš, Vojtěch Nýdl, Luděk Boura a Petr "Pepíno" Valášek především interpretace klasiky a jazzu. Od "pouhé" interpretace se ale Clarinet Factory brzy posunuli k experimentům napříč hudebními žánry, od aranžování ke komponování, k touze hudbou sdělovat a komunikovat nezávisle na žánrech či generační příslušnosti.

 

To vše je patrné jak na dosud vydaných čtyřech řadových albech Clarinet Factory (Echoes from Stone /2003/, Polyphony /2005/, Out of Home /2010/ a Echoes of Colors /2010/), tak z jejich pozoruhodného společného projektu s Lenkou Dusilovou a Beatou Hlavenkovou Eternal Seekers (2008), ale i v rámci řady site specific vystoupení, která realizují ve spolupráci s intermediálním umělcem Petrem Niklem a legendárním perkusionistou Alanem Vitoušem, jenž je už několik let pravidelným spolupracovníkem a hostem koncertů Clarinet Factory.

 

Kromě výše zmíněných Clarinet Factory během své dosavadní kariéry spolupracovali také s Bobby McFerrinem, Janou Koubkovou, Filharmonií Brno, Pražskou komorní filharmonií, Radkou Fišerovou či Jardou "Traband" Svobodou.

 

Mezi další milníky v kariéře Clarinet Factory pak patří hudba k filmům Hidden Things nebo Rodina je základ státu, vítězství v prestižní soutěži International Songwriting Competition v americkém Nashvillu se skladbou Orlík v roce 2005 či hraní na festivalech Struny podzimu, Colours of Ostrava, pražském Mezinárodním jazzovém festivalu nebo na Jazzlent Maribor (Slo), Jazz Peak Sofia (BG), Mitte Europa (D), Inalfa festival (NL) a dalších.

 

Samostatnou (a zároveň nejnovější) kapitolou příběhu Clarinet Factory je letošní výjimečné bilanční dvojalbum Worx and Reworx. To nejenže mapuje dosavadní tvorbu Clarinet Factory pomyslným best of, ale obsahuje také dvanáct remixů "best of" skladeb od předních osobností zahraniční i tuzemské elektronické a experimentální hudební scény jako Hidden Orchestra, Sylvain Chauveau, Christopher Willits či Floex.

 

Profily:

Jindřich Pavliš

Klarinetista PKF - Prague Philharmonia. Píše a upravuje skladby pro Clarinet Factory a tvoří dramaturgii souboru. Svou uměleckou dráhu začal na konzervatoři v Pardubicích, pokračoval na AMU v Praze (u Š. Koutníka) a pařížské Conservatoire National Supérieur. V  roku 2005 pedagogicky působí na plzeňské konzervatoři.

 

Luděk Boura

Člen Státní opery v Praze. V Clarinet Factory hraje na klarinet a basetový roh. Absolvoval konzervatoř v Pardubicích, AMU v Praze (u V. Mareše) a půlroční stáž v holandském Utrechtu.

 

Petr Valášek

Působí v Orchestru Karla Vlacha jako basklarinetista a tenorsaxofonista, spolupracuje s interprety převážně jazzovými, k čemuž ho předurčují jeho mimořádné improvizační a multiinstrumentální schopnosti. Vystudoval podobně jako jeho kolegové konzervatoř v Pardubicích u L. Posekaného a poté AMU (u P. Čápa). V Clarinet Factory hraje především na basklarinet.

V současné době rovněž vyučuje na plzeňské konzervatoři hru na saxofon.

 

Vojtěch Nýdl

Je členem PKF - Prague Philharmonia a dechového souboru Afflatus Quintet, zastává rovněž post prvního klarinetisty Symfonického orchestru Českého rozhlasu. V Clarinet Factory uplatňuje své vynikající schopnosti nejen instrumentální, ale i pěvecké (vystupoval např. v muzikálu Hair). Po dokončení studia v Pardubicích a na AMU v Praze (u Š. Koutníka) absolvoval mistrovský kurs ve Vevey (Švýcarsko) a půlroční stáž na Conservatoire National Supérieur v Paříži. V roce 1990 získal první cenu v mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga. Od roku 2013 vyučuje na plzeňské konzervatoři hru na klarinet.