Cyklus soudobé česko-německé hudební tvorby

Foto k článku

Závěrečný koncert cyklu soudobé česko-německé hudební tvorby nazvaný „Nová hudba na druhou“ proběhl 5. března 2019 ve Studiu 1 Českého rozhlasu v Plzni. V rámci letošního turné 8. ročníku účinkovala trojice interpretů Jaroslav Novák - kytara, Milan Polák - klarinet a Ladislav Horák - akordeon (na snímku).

Cílem tohoto tradičního projektu je prezentovat českou a německou novou tvorbu, podpořit vznik kvalitních děl ve spolupráci českých a německých komponistů a hudebníků a následně uvést jejich premiérovou interpretaci vč. realizace jejich nahrávky. Již patnáctým rokem je hlavním organizátorem tohoto mezinárodního cyklu akordeonový virtuos Ladislav Horák, který neúnavně iniciuje novou tvorbu pro akordeon v kombinaci s různými nástroji.

I letos bylo na šesti koncertech prezentováno šest nových skladeb od šesti skladatelů a program nabídl pestrou škálu různých stylů. Novinkou bylo provedení kombinace akordeonu s klarinetem a kytarou.

Večer zahájila Beckerova skladba Impromptu pro klarinet in B, kytaru a akordeon, po níž následovala Novákova svita Three towns suite pro kytaru a akordeon (Londýn, Hamburk, Paříž). Velký úspěch rovněž zaznamenala „hudební groteska“ pro klarinet a akordeon Clarinet Zombie od Michaela E. Bauera. Ve stejném obsazení dále zazněla skladba Music by numbers od Nikolause Brasse. Celému triu pak věnovali svá díla Jiří Bezděk (pětidílný cyklus Letní interludia pro klarinet, kytaru a akordeon) a Pavel Trojan (šest drobnějších skladeb nazvaných Aforismy).

Trio se svým letošním úspěšným programem vystoupilo v Mnichově, Norimberku, Dobřanech, Regensburgu, Praze a v Plzni, ze kterého vznikne i rozhlasová nahrávka.

Konání koncertního turné podpořily Česko-německý fond budoucnosti, Nadace život umělce a Český rozhlas Plzeň.

Text a foto Eva Hubatová