Česko – Slovenský recitál

Plzeňský podzim svým předposledním koncertem dokonale vyplnil své základní téma – Československé století. S podtitulem Česko – Slovenský recitál se uskutečnilo,v pondělí 29. října v Domě hudby, vystoupení barytonisty Romana Janála a klavíristy Karla Košárka. Podle zájmu obecenstva je zjevné, že si nový festival získal své příznivce.

Oba renomovaní umělci si zájem publika jistě zaslouží. S velkým zaujetím přednesli nejprve čtyři Milostné písně op. 83 Antonína Dvořáka, ze strany pěvce velmi, velmi výrazově podané. V dokonale odlišném stylovém pojetí zazněly Čtyři písně pro baryton a klavír na text Danuše Košíkové, zajímavé dílo Jaroslava Krčka. Kompozice oslavující zpěv v názvucích středověké vokální hudby působí jako kázání, až člověka zatrne. Velice tu záleželo na pěvcově výborné výslovnosti.

A do třetice tu umělci předvedli svůj smysl pro stylovost interpretované hudby písněmi inspirovanými folklórem. Nadchly především Nové slovenské písně Bohuslava Martinů, ale stejně tak písně slovenských skladatelů. Z pera Mikuláše Schneidera- Trnavského to byly Slovenské národné piesne pre spev a klavír a Bačovské piesne pre barytón a klavír Eugena Suchoně.

Roman Janál si nemohl přát lepšího uměleckého partnera než je K. Košárek, čímž je v podstatě řečeno vše. Sólově se klavírista představil v přednesu Tří českých tanců B. Martinů, které shodou okolností zazněly už na jednom předchozím festivalovém koncertu, pěkně je zahrála K. Znamenáčková. Košárkovo pojetí je úplně jiné, expresivní, osobité v tempech, dynamice i výraze.

Byl to skutečně mimořádný koncert, který publikum náležitě ocenilo.

Zveřejněno: 1. 11. 2018