Duo Kateřina Englichová a Vilém Veverka hostem 2. koncertu KPH

Vyjímečný posluchačský zážitek přinesla návštěvníkům druhého abonentního koncertu komorního cyklu KPH dvojice interpretů, kterou tvoří dva jedineční sólisté hobojista Vilém Veverka a harfenistka Kateřina Englichová. Duo, které spolupracuje již 12 let a kterému letos vyšlo první společné album u Supraphonu zvolilo pro svůj plzeňský debut právě převážně repertoár z této desky. Úvodem zazněla úprava svity Náhrobek Couperinův pražským skladatelem Otomarem Kvěchem. Dílo, kladoucí na interprety nemalé technické nároky, vyznělo v této úpravě naprosto přesvědčivě. V úvodní části byl subjektivně part harfy interpretován dosti razantně, nicméně od části druhé se i harfa prezentovala zvukově plasticky. Hobojista vynikal v dokonalé stavbě frází, velmi příjemným měkkým zvukem svého nástroje Buffet Crampon, naprostou intonační jistotou a technickou brilancí. To vše v příkladné souhře a spolupráci se svojí partnerkou.

Další průběh večera byl vyplněn spíše malými formami. To ovšem plzeňskému publiku vůbec nevadilo, jejich uvedení naopak ocenilo. V koncertní etudě pro sólovou harfu Pramen Alphonse Hasselmanse se Kateřina Englichová v bravurním tempu a vždy znělé melodické linii pohybovala i ve velmi intimní dynamice, což bylo velmi působivé. V následujících dvou skladbách dalšího pražského skladatele Luboše Sluky interpreti osvědčili svůj pozitivní vztah k soudobé hudbě. V nokturnu Klec pro dva slavíky hobojista doslova zatajil dech všem posluchačům svým „nekonečným dechem“ interpretovanou poslední velmi dlouhou notou. Ve druhé, tentokráte dvouvěté skladbě Primavera interpreti představili dílo, které bylo věnováno přímo jim.

Závěr koncertu patřil několika drobnějším skladbám Claude Debussyho, původně napsaných pro klavír. Úvodem zazněla poetická Reverie, následovala Arabeska č. 2 ze 2 Arabesek a konečně Menuet a Preludium z Bergamské Svity. Přítomná odborná veřejnost by možná ocenila uvedení celé svity, nicméně interpreti i tento výběr podali naprosto svrchovaným způsobem.

Závěrem se ujal hobojista Vilém Veverka slova. Nejen proto, aby uvedl přídavek Ravelovu Habaneru, ale i z důvodu projevení nadšení nad moderní a funkční architekturou Sálu Antonína Dvořáka Domu hudby. Následující nápad uspořádat autogramiádu na zakoupená CD byl od interpretů velmi vstřícným a originálním gestem. U šatny tak duo Englichová – Veverka upoutalo svou bezprostředností a nespoutaným vystupováním.

Zájemcům o netradiční spojení dalšího nástroje opět s harfou lze doporučit návštěvu koncertu dua Jana Boušková harfa – Josef Špaček housle v říjnový státní svátek v Klatovech.

Budeme přát duu Englichová Veverka řadu dalších úspěchů v jejich společné práci.

Petr Novák