MSKS 2012 ZAČALA

Mezinárodní smetanovská klavírní soutěž začala v Plzni

V plzeňském Domě hudby v neděli slavnostně začal 30. ročník Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže. Jeho prologem byla vernisáž výstavy originálních oděvních kreací a šperků s názvem Půvaby hudby

V plzeňském Domě hudby v neděli slavnostně začal 30. ročník Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže. Jeho prologem byla vernisáž výstavy originálních oděvních kreací a šperků s názvem Půvaby hudby Autor: DENÍK/Zdeněk Vaiz

12.03.2012 15:10

Plzeň – Šestnáct let je mezi nejmladším a nejstarším účastníkem Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže v Plzni. Její jubilejní třicátý ročník začal v neděli odpoledne v plzeňském Domě hudby.

Teprve dvanáct bylo v srpnu Natalii Schwamové, devětadvacet let je Petru Ožanovi. Soutěže, kterou pořádá Konzervatoř Plzeň, se zúčastní celkem padesát sedm mladých pianistů z České republiky, Polska, Německa, Belgie, Ruska, Ukrajiny, Běloruska, Estonska, Litvy, Ázerbájdžánu, Číny, Japonska a Koreje. Plzeňskou konzervatoř reprezentují Petra Bílková, Karolína Františová a Eli Kalčeva, a to ve druhé kategorii od šestnácti do dvaceti let.

Účast pěti mladých čínských klavíristů – včetně dvou pianistek v nejmladší kategorii – měla letos zajímavou předehru v jejich zemi. „Smetanovská klavírní soutěž byla totiž úspěšně založena také v Číně,“ vysvětluje Miroslav Brejcha, ředitel Konzervatoře Plzeň a předseda prezidia Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže. „Čínská soutěž, která je zatím organizována pouze pro nejnižší věkovou kategorii do šestnácti let, je pro místní pianisty jednak samostatnou soutěží, ale zároveň je výběrovým kolem, ze kterého postupují ti nejlepší do plzeňské soutěže s  mezinárodní konkurencí,“ upřesnil. „Již první ročník soutěže v Číně byl pozoruhodný tím, že se jeho základní kola konala v sedmi velkých čínských městech. Nejlepší pak soutěžili ve druhém kole, které se uskutečnilo v Pekingu před česko-čínskou porotou na počátku února za účasti 38 klavíristů,“ popisuje Miroslav Brejcha jako člen pekingské poroty.

Mezinárodní smetanovská klavírní soutěž v Plzni vyvrcholí tuto sobotu finálovým večerem nejvyšší kategorie do třiceti let, a to ve velkém sále zdejší Měšťanské besedy za doprovodu Plzeňské filharmonie. Celou soutěž uzavře nedělní slavnostní předání cen a koncert vítězů v plzeňském Domě hudby. Bezpochyby jde současně o jeden z vrcholů letošního 32. ročníku festivalu Smetanovské dny v Plzni.

Již v pondělí soutěž pokračuje prvním kolem nejstarší kategorie. Stejně jako všechna ostatní vystoupení, pro která je k dispozici klavír světové značky Steinway, je přístupné veřejnosti. O vítězích bude rozhodovat mezinárodní porota v čele s Ivanem Klánským, profesorem Akademie múzických umění v Praze. Jejími zahraničními členy jsou Marcel Štefko z Vysoké školy múzických umění v Bratislavě a Dmitrij Vorobiev z University of Michigan Ann Arbor v USA. Ale ani tím se ještě mezinárodní rozměr plzeňské smetanovské klavírní soutěže nevyčerpává. „Naše soutěž je také dlouholetým členem Evropské federace hudebních soutěží pro mládež EMCY, která sídlí v Mnichově. A v závěru roku 2010 se Mezinárodní smetanovská klavírní soutěž stala jako první soutěž z České republiky členem Alink-Argerich Foundation,“ připomíná Miroslav Brejcha. Posledně zmíněná prestižní asociace sdružuje nejkvalitnější klavírní sou- těže na celém světě a sídlí v  Haagu.

Autor: Petr Dvořák

Zveřejněno: 15. 3. 2012