Duo Harp&Voice

Na závěrečném večeru letošní sezóny komorních koncertů Kruhu přátel hudby /15. 5.  v Domě hudby) vystoupilo dámské Duo Harp&Voice. Mezzosporanistka Jana Piorecká, sólistka plzeňské opery, má za sebou mnohé soutěžní úspěchy a hostování na operních jevištích i koncertních podiích. Harfistka Bronislava Klablenová se zúčastnila několika mezinárodních harfových soutěží , spolupracuje s řadou českých orchestrů a také s operním a muzikálovým  orchestrem Divadla J. K. Tyla.  Obě umělkyně vystupují společně  od roku 2013 v programech zahrnujících barokní hudbu, písně 19. a 20. století, operní árie i muzikálové písně.

Zvuk harfy s ženským zpěvem se výborně pojí určitou jemností a intimitou. Přesto  není hudební literatura pro toto obsazení příliš bohatá. Uvedené písně byly vesměs upraveny pro harfu z klavírního partu, na čemž má velkou zásluhu B. Klablenová!

Program večera zahájil stylově provedený Beau soir (Nádherný večer) Clauda Debussyho. V následujícím výběru z cyklu Benjamina Brittena  A Charm of Lullabies op. 41 (Krása ukolébavek) zaujala pěvkyně šíří svého výrazového potenciálu. Po silném emocionálním dojmu (neboť ukolébavky tu zdaleka nejsou mírnou uspávající formou) zaznělo odlehčující sólové vystoupení harfistky v provedení Impromptu Gabriela Fauré. Dramaturgicky nevšední bylo uvedení čtyř písní z cyklu Hectora Berlioze Les nuits d ´été (Letní noci), nevyzněly však v patřičné plné síle i harfový part poukazoval na vyloženě klavírní doprovod.

Druhá polovina večera patřila české hudbě. Čtyři písně z cyklu Vítězslava Nováka Pohádka srdce op. 8 se naopak velice dobře pojil zpěv s harfou. Dalším objevem byly Dvě písně na slova R. Bojka op. 4 (Jitro, Osiřelý) Vítězslavy Kaprálové, v nichž se obě interpretky výborně shodly. Důmyslně situovaným kontrastem byly dvě virtuózní etudy pro sólovou harfu Jana F. Fischera. Závěrečný cyklus Klementa Slavického Ej, srdénko moje , známý a oblíbený, přednesla pěvkyně dle svých hlasových dispozic velmi pěkně a harfový doprovod se s ním velmi dobře snoubil.

Opět je na místě vyzdvihnout vyčerpávající tištěný program koncertu včetně překladů cizojazyčných písní.

Nezbývá, než se těšit na další sezónu plzeňského Kruhu přátel hudby.

Zveřejněno: 22. 5. 2019